Felsökning / Felanmälan

Förutom störningar vid dåligt väder, regn och täta moln så listas här nedan dom vanligaste orsakerna till störningar som genereras hemma.

Ingen bild på någon kanal:  Har grannen (med i föreningen) samma bekymmer så ligger felet inte hemma hos er, felanmäl åt någon i styrelsen. Har det precis storstädats? Kontrollera så att antennkabeln inte har åkt ut ur uttaget. Är videon som sitter mellan TV och uttag strömlös? Prova annars att ansluta en antennkabel direkt från antennuttaget till TVn, helst med en annan antennkabel. Har det grävts i trädgården? den konstiga svarta roten kanske inte var någon rot. Tänk på att hålla koll på var kabeln går över tomten.

Ständig störningar: Dåliga kablar med många skarvar är den vanligaste orsaken till brusig bild. Använd dubbelskärmad antenn-kabel med grov ledare i väggarna och rätt typ av förgreningsdosor. använd dubbelskärmad fabriksgjord kabel för anslutningar av utrustningen.

Periodiska störningar: Elektrisk utrustning kan ofta störa bilden. Störningar som kommer oftare vintertid kommer kanske från elpannor, element etc. Trådlösa utrustningar som ligger nära antennkabeln och kompressorer i kyl frys är också vanliga störkällor. Försök lokalisera genom att stänga av misstänkt utrustning och åtgärda.

Felanmälan: Felanmälan skall i första hand ske hos BDTV.
 

Kommentera